مبارزات محمد علی کلی بوکسور مسلمان که به ایران هم سفر کرده است

محمد علی کلی یکی از سه شخصیت تاثیر گذار و برجسته ی ورزشی قرن بیستم به شمار می رود و در لیست 10 بوکور برتر در صدر قرار داد که خب نقش بسیاری در جریان جنبش های سیاه پوستان مسلمان در سیاست کشور آمریکا داشت؛ نشریه ی اسپورتس ایلوستریتد از محمد علی کلی به عنوان ورزشکار قرن یاد می کند؛ در این مطلب به معرفی محمد علی کلی و بررسی فعالیت های مدنی اجتماعی او در کشور آمریکا می پردازیم.

محمد علی کلی بوکسور مسلمان

محمد علی کلی بوکسور مسلمان

نام محمد علی کلی قبل از مسلمان شدن کاسیوس بوده است، او از این نام به عنوان نام دوران بردگی اش یاد می کند و در سال ۱۹۶۲ میلادی به واسطه ی آشنایی با الیجا محمد مسلمان شد، محمد علی مسلمان شدن و تغییر نامش از کاسیوس به محمد علی را یکی از اتفاقات بسیار مهم و تاثیر گذار زندگی اش می داند، به این ترتیب محمد علی به عضویت جنبش امت اسلام درآمد.

رهبری جنبش امت اسلام بر عهده ی الیجا محمد بود، این جنبش در دهه ی ۱۹۳۰ میلادی در شهر دیترویت واقع در ایالت میشیگان کشور آمریکا بر پا شده بود؛ رهبر جنبش امت اسلام یعنی الیجا محمد بر خلاف جنبش مارتین لوتر کینگ اعتقاد داشتند که سیاه پوستان مسلمان باید جنبش مجزا و مستقلی برای خود به راه بیندازند که مشابه آن جنبش باشد؛ عضویت محمد علی در جنبش امت اسلام تاثیر زیادی بر روی زندگی سیاسی او داشت.

یکی از دلایل محبوبیت محمد علی کلی در میان مردم آمریکا، اظهارات سیاسی و محبوبیت اجتماعی این فرد بود؛ او در سال ۲۰۱۶ میلادی زمانی که دونالد ترامپ به عنوان یکی از نامزد های انتخابات ریاست جمهوری از حزب جمهوری خواهان عنوان کرده بود که باید جلوی ورود مسلمانان به خاک آمریکا را بگیریم تا زندگی آنها در داخل آمریکا محدود شود بدون اشاره ی مستقیم به نام دونالد ترامپ در مقابل این سخنان واکنش نشان داد.

محمد علی کلی در ایران

محمد علی کلی در ایران

محمد علی کلی، اسطوره ی تاریخ ورزش بوکس در جهان در سال هزار و سیصد و هفتاد و دو به کشور ایران سفر کرده است، در آن زمان آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور ایران بود؛ محمد علی علاقه زیادی به میانجی گری بین دو کشور همسایه یعنی ایران و عراق داشت تا از این طریق بتواند به پایان یافتن جنگ میان این دو کشور کمکی کند، البته رئیس جمهور ایران با اقدامات محمد علی مخالفتی اعلام نکرد.

محمد علی کلی و جو فریزر

نخستین شکست محمد علی در رینگ بوکس به اولین رقابتش با جو فریزر در سال ۱۹۷۱ میلادی باز می گردد؛ سه سال بعد محمد علی کلی برای بار دوم در مقابل جو فریزر قرار گرفت و توانست انتقام شکست قبلی خودش را از این بوکسور آمریکایی جنجالی بگیرد؛ سومین مسابقه ی بوکس میان محمد علی و جو فریزر یکی از حساس ترین و هیجان انگیز ترین مسابقات بوکس آمریکا در سال های گذشته به شمار می رود.

این رقابت که در مانین فیلیپین برگزار شده است، ۱۴ راند طولانی و طاقت فرسا طول کشید؛ رقابت محمد علی کلی و جو فریزر به یکی از دیدنی ترین مسابقات بوکس در آمریکا تبدیل شد، در نهایت پس از ۱۴ راند مسابقه در ابتدای راند پانزدهم از این مسابقه بود که جو فریزر نتوانست ضربه های محکم محمد علی را تحمل کند با این وجود می خواست ادامه دهد اما داوران بازی را متوقف کردند و محمد علی کلی به عنوان برنده ی این رقابت انتخاب شد.

محمد علی کلی و تایسون با هم چه ارتباطی داشته اند؟

در چند ماه اخیر، همه گیری ویروس کرونا در کشور های مختلف جهان سبب شده است که بسیاری از مسابقات ورزشی از جمله رقابت های بوکس در جهان لغو شود؛ از این رو فدراسیون جهانی بوکس تصمیم گرفته است که نوعی مسابقات بوکس مجازی برای علاقه مندان و دنبال کنندگان این ورزش طراحی کند، یکی از این رقابت های مجازی مسابقه ی بوکس میان محمد علی کلی و مایک تایسون بود که مایک تایسون به عنوان برنده ی این مسابقه انتخاب شد، این رقابت مجازی حواشی زیادی ایجاد کرد.

مایک تایسون یکی از قهرمان های بوکس جهان در رده ی سنگین وزنان است که در طول سال های فعالیت خود به پنجاه پیروزی و ۶ شکست در رقابت های بوکس دست یافته است؛ یکی از حواشی و جنجال های رقابت مجازی این دو قهرمان بوکس صحبت های پسر محمد علی کلی بود، او در این خصوص عنوان کرده است که اگر این مسابقه در دنیای واقعی برگزار می شد قطعا پدرم مایک تایسون را له می کرد؛ در مقابل مایک تایسون نیز محمد علی را بزرگ ترین بوکسور تاریخ می داند و گفت که اگر این مسابقه واقعا برگزار می شد از او شکست می خوردم.

محمد علی کلی و تایسون

مشعل المپیک در دستان کلی بوده است؟

در مراسم افتتاحیه ی مسابقات المپیک در سال ۱۹۹۶ میلادی، محمد علی کلی مشعل بازی های المپیک را روشن کرد؛ این مسابقات در شهر آتلانتا برگزار می شدند، مشعلی که محمد علی در آن مراسم افتتاحیه در سال ۱۹۹۶ میلادی روشن کرده بود بعد ها توسط برنی اکلستون به کمیته ی بین المللی المپیک اهدا شد؛ برنی اکلستون در این باره گفت بهترین مکان برای نگهداری این مشعل ارزشمند کمیته ی IOC است.

قدرت ضربه مشت محمد علی کلی چقدر است؟

سبک بوکس محمد علی کلی را می توانید با دقت کردن به شعار او متوجه شوید، او همیشه می گفت که مانند یک پروانه برقص و مانند یک زنبور نیش بزن، در واقع محمد علی رقص پای سبک و سریعی داشت که باعث می شد حریف نتواند به او مشت بزند و به این ترتیب حریف خودش را خسته و عصبانی می کرد؛ سپس فورا تغییر استراتژی می داد و شروع به وارد کردن ضربات پیاپی و محکمی بر حریف می شد.

مبارزات کلی بوکسور سیاه پوست

محمد علی کلی در طول سال های فعالیت خود در ورزش بوکس، سه بار به مقام قهرمانی مسابقات جهانی بوکس در رده ی سنگین وزنان دست پیدا کرد؛ نخستین قهرمانی او در سال ۱۹۶۴ میلادی بوده است، دومین قهرمانی اش در سال ۱۹۷۴ میلادی با ناک اوت کردن جورج فورمن و تاریخ سومین قهرمانی اش به سال ۱۹۷۸ میلادی باز می گردد، این اسطوره ی ورزش بوکس در مجموع در ۵۶ رقابت به پیروزی رسیده است که در این میان ۳۷ بار حریف خود را ناک اوت کرده است، کلی در طول این سال ها تنها پنج بار شکست خورده است.

قدرت ضربه مشت محمد علی کلی

زندگی نامه محمد علی کلی

کاسیوس کلی که بعد ها نام خود را به محمد علی کلی تغییر داد، در تاریخ هفدهم ماه ژانویه ی سال ۱۹۴۲ در ایالت کنتاکی آمریکا متولد شده است؛ این بوکسور حرفه ای آمریکایی از سن دوازده سالگی شروع به مشت زنی کرد و در سن ۲۲ سالگی به نخستین قهرمانی بوکس جهان در رده ی سنگین وزنان دست پیدا کرد، اما افتخارات ورزشی تنها دلیل محبوبیت محمد علی نبود بلکه او انسانی آزاده و الهام بخش بود.

محمد علی کلی به دلیل حاضر نشدن در جنگ آمریکا با کشور ویتنام توسط پلیس آمریکا دستگیر شد و مدتی در بازداشت به سر می برد، این اسطوره ی ورزش بوکس آمریکایی جنگ را بر خلاف باور ها و عقایدش می دانست و حاضر به شرکت کردن در هیچ جنگی نبود؛ پلیس آمریکا تمام عنوان های قهرمانی و افتخاراتش را از او پس گرفت و او از حضور در مسابقات جهانی بوکس محروم کرد.

مرگ محمد علی کلی

مشاهده فیلم محمد علی کلی

فیلم محمد علی به کارگردانی مایکل مان در سال ۲۰۰۱ میلادی در کشور آمریکا ساخته شده است؛ این فیلم زندگی این اسطوره ی تاریخی ورزش بوکس در سال های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۴ میلادی روایت می کند، ویل اسمیت در این فیلم در نقش محمد علی ظاهر شده است و توانسته است نامزدی جایزه ی اسکار بهترین بازیگر مرد سال ۲۰۰۱ را به دست آورد، این فیلم در ژانر زندگی نامه و درام ساخته شده است و Ali نام دارد.

مرگ محمد علی کلی

محمد علی کلی حدود سی سال با بیماری پارکینسون مبارزه می کرد اما در نهایت تسلیم این بیماری شد و در سن ۷۴ سالگی درگذشت؛ در تاریخ سوم ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی خبر فوت قهرمان سه دوره از مسابقات جهانی بوکس سنگین وزنان از بیمارستان شهر فینیکس در ایالت آریزونای آمریکا منتشر شد، پیکر محمد علی پس از آن به شهر لویسفیل واقع در ایالت کنتاکی آمریکا که محل تولدش بود انتقال پیدا کرد و این اسطوره ورزش بوکس در زادگاهش به خاک سپرده شد.

سوالات متداول

نام پیشین محمد علی چه بود و دلیل تغییر نام او چیست؟

او پیش از مسلمان شدن کاسیوس نامیده می شد، پس از مسلمان شدن نامش را از کاسیوس به محمد علی تغییر داد.

محمد علی در چه سالی به ایران سفر کرد؟

محمد علی در سال ۱۳۷۲ به کشور ایران سفر کرد و در شهر های مختلفی هم چون تهران، مشهد و غیره حضور داشت، او علاقه ی فراوانی به میانجی گری میان ایران و عراق داشت.

محمد علی چند بار با جو فریزر مسابقه داد؟

او سه بار با جو فریزر به رقابت پرداخت که سومین مسابقه ی آنها در مانین فیلیپین برگزار شد و ۱۴ راند طول کشید، سر انجام محمد علی پیروز این رقابت شد.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *