فیفا دی چیست و این روز به چه خاطر برای فوتبالی ها مهم است؟

فوتبال از سال های پیش طرفداران فراوانی در سراسر جهان برای خود پیدا کرده است. این همه شور و اشتیاق به تماشای این ورزش باعث شده که دیدار ها و مسابقات مرتبط به این ورزش با بازدیدهای بسیاری رو به رو شود و از اهمیت فراوانی برخوردار شوند. فیفا دی یکی برجسته ترین دیدارهای فوتبالی در سراسر جهان می باشد. اما شاید برایتان سوال شده باشد که فیفا دی چه تفاوتی با مسابقات و دیدارهای دیگر در دنیای فوتبال دارد؟ ما امروز اینجا هستیم که به سوالات شما در ارتباط با فیفا دی پاسخ دهیم و شما را به طور کامل با این رقابت ها مشخص کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

فیفا دی چیست؟

فیفا دی چیست؟

حتما اگر در میزان ها کمی هم به تماشا مسابقات فوتبال علاقه داشته باشید، نام فیفا دی (FIFA Day) به گوشتان خورده است. اما شاید آشنایی شما با آن در همین حد شنیدن اسم آن بود و برایتان همیشه سوال بوده که فیفا دی چیست؟

فیفا دی به روز هایی گفته می شود که در آن ها تمام بازی ها و مسابقاتی که برگزار می شود، دوستانه می باشد و هیچ بازی رسمی ای چه در سطح ملی و چه در سطح باشگاهی برگزار نمی شود. این روز های توسط فدراسیون بین‌ المللی فوتبال تعیین می شود و در موعد مشخص شده برگزار می شود. اما روز فیفا دی در سراسر با مخالفان فراوانی همراه است و به نوعی کابوسی برای تیم های باشگاهی محسوب می شود که در بخش های بعدی به این موضوع می پردازیم.

همچنین شاید برایتان جالب باشد که بدانید فیفا دی در ایران وجود ندارد و هر سال با فرا رسیدن روز فیفا دی انتقاد های زیادی به سمت فدراسیون فوتبال ایران روانه می شود. اما شاید برایتان سوال باشد که چرا این روز ها در ایران وجود ندارد؟ در ادامه ما به سوال شما پاسخ می دهیم و آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم. پس از همین رو با ما همراه باشید و از جریان های فیفا دی آگاه شوید.

کابوس فوتبالی ها

از ابتدای آغاز مسابقات دوستانه فیفا، این دیدارها با مخالفان فراوانی همراه بوده است. این مخالفت ها اکثرا برای اتفاقاتی بود که در پی فیفا دی به وجود می آمد. در این روز های معمولا کشمکش های فراوانی بین باشگاه ها و سرمربیان وجود دارد. همچنین سفر های طولانی و مصدومیت بازیکنان به دلیل طی مسافت بالا، همواره با نارضایتی های فراوانی از طرف سرمربیان و باشگاه های در ارتباط با این روز های همراه بوده است.

این دیدار ها در بسیاری از اوقات باعث شده که ستارگان بزرگی به دلیل سفر های این سری مسابقات دچار مصدومیت شوند و مقطع مهمی دوران حرفه ای خود را از دست بدهند. علاوه بر این ها یکی از دیگر عواقب نامناسب این مسابقات از ریتم افتادن مسابقات باشگاهی و دشواری کار مربیان برای ایجاد هماهنگی مجدد در تیم خود می باشد. این مشکل عمدتا به دلیل تقویم فشرده فیفا برای برگزاری این رقابت های دوستانه می باشد. این اتفاقات که با هم مورد بررسی قرار دادیم باعث شده که این روزها در فرهنگ فوتبال به عنوان «کابوس فیفا دی» مشهور شود.

اما علاوه بر باشگاه های، دوست داران فوتبال هم از این رقابت های دوستانه دل خوشی ندارند. این بازی های از آنجایی که دوستانه است از هیجان کمی برخوردار است و معمولا بازی های از جدیت پایینی برخوردار می باشند. از همین رو هواداران فوتبال علاقه زیادی با دنبال کردن این سری از مسابقات را ندارند.

اما بر اساس شواهد دلیل اینکه فیفا بر روی برگزاری این سری از مسابقات اصرار دارد، کسب درآمدهای مناسبی از طریق برگزاری این دیدار ها می باشد. از همین رو فیفا دی با وجود داشتن حجمی عظیمی از مخالفان همچنان پا برجاست. سایت هایی نظیر سایت تاینی بت و سایت هات بت نیز قصد دارند تمام بازی های این رقابت ها را برای پیش بینی قرار دهند پس بد نبست سری به این سایت ها بزنید.

فواید دیدار های دوستانه

فواید دیدار های دوستانه

این سری مسابقات در کنار معایبی که از آن گفته شد، دارای فایده هایی هم می باشد. این سری بازی های ملی معمولا فرصت مناسبی برای تیم های ملی می باشد تا در شرایط و جو بازی ها قرار بگیرند و بتوانند به هماهنگی بیشتری برسند. از همین رو فیفا دی می تواند به نوعی مسابقات تمرینی برای مسابقات مهم مانند جام جهانی باشد. علاوه بر آن یکی از دیگر فواید این سری مسابقات برای تیم های ضعیف می باشند. به طوری که تیم های ملی ضعیف به واسطه فیفا دی می توانند در برابر تیم های قدرت جهان حضور پیدا کنند و از این بازی های تجربه کسب کنند.

فیفا دی ایران به چه شکل است؟

حتما با توجه به قسمت های قبل متوجه شدید که روز هایی با عنوان فیفا دی در ایران برگزار نمی شود و شاید این برایتان سوال شده باشد که دلیل برگزار نشدن این مسابقات در ایران از طرف فیفا می باشد یا فدراسیون فوتبال ایران؟ در جواب این سوال شما باید بگوییم که فیفا برای حضور ایران در این مسابقات هیچ مشکلی ندارد و بیشتر مشکلات به فدراسیون فوتبال ایران بر می گردد.

اما حالا سوالی که پیش می آید این است که دلیل عدم حضور ایران در فیفا دی چیست؟ مشکلات تیم ملی ایران برای اینکه بتواند در مقابل تیم های بزرگ بازی کند و در این مسابقات حضور داشته باشد از چندین مشکل اساسی برخوردار می باشد. در ادامه این بخش این مشکلات اساسی را با هم بررسی می کنیم:

یکی از بزرگ ترین مشکلات حضور نداشتن تیم ملی ایران در این روز های خاص به تیم های مطرح بر می گردد. این به طوری است که اکثر تیم های مطرح علاقه ای به بازی کردن با تیم های آسیایی ندارند؛ البته چند وقتی است که چندین تیم آسیایی مانند ژاپن و کره جنوبی توانستنه اند که تیم های مطرح را به بازی کردن در برابر خود ترغیب کنند.

یکی از دیگر دلیل هایی که فدراسیون فوتبال ایران از حضور در این سری مسابقات دوری می کند، مسائل مالی مربوط به آن می باشد. در این مسابقات فیفا قوانینی را تصویب کرده برخی کشور های باید مبالغ فراوانی را برای حضور در مسابقات دوستانه بپردازند. این قوانین به صورتی است که معمولا تیم های ضعیف تر باید مبالغ کلانی را به تیم های مطرح برای حضور و انجام مسابقه در برابر آن ها بپردازند. این مسائل در حالی می باشد که فدراسیون فوتبال ایران در حال عادی هم با مشکلات مالی رو به رو است. بد نیست بدانید ویکی پدیا فیفا را در مقاله ای جدا بررسی کرده است که دیدن این مقاله هم خالی از لطف نیست.

تقویم فیفا دی

تقویم فیفا دی

همان طور که به نظر می رسد فیفا سالانه تقویمی منتشر می کند که نشان دهنده تاریخ بازی های دوستانه تیم های ملی جهان زیر نظر خودش در این روز ها می باشد. اما شاید برایتان سوال شده باشد که روز های فیفا دی چگونه و بر چه اساسی مشخص می شود؟ تقویم این سری از بازی های معمولا از روی توافق کلی بین فیفا و فدراسیون فوتبال شش قاره جهان و همچنین باشگاه های اروپایی مشخص می شود. از همین رو در بسیاری از ماه های سال، دیدار هایی دوستانه تحت این عنوان برگزار می شود.

این سری دیدار های دوستانه از قوانین متفاوتی نسبت به رقابت های رسمی برخوردار می باشد. برای مثال در رقابت های رسمی مانند مسابقات جام جهانی بر اساس قوانین فیفا، باشگاه ها موظف اند که بازیکنان را 4 روز زودتر در اختیار تیم ملی کشور ها قرار بدهند. اما اگر یک بازیکن برای حضور در تیم ملی خود نیاز داشته باشد که به قاره دیگری سفر کند، از 5 روز زمان برخوردار است. همه این ها در صورتی می باشند که بازیکنان برای حضور در بازی های دوستانه فیفا تنها دارای 48 ساعت وقت می باشند.

فیفا دی 2021

فیفا دی در سال 2020 با شیوع و فراگیری کرونا با مشکلات فراوانی همراه شد و فدراسیون جهانی فوتبال تصمیم گرفت که زمان برگزاری مسابقات مشخص شده را به زمان دیگری در سال 2021 موکول کند. درسته که تا به امروز هیچ گونه تقویمی برای برگزاری مسابقات ارائه نشده است، اما باید در سال 2021 منتظر دیدارهای دوستانه فراوانی باشیم و با تماشای این رقابت ها لذت کافی را ببریم.

فیفا دی پیش رو

در هر سال فیفا دی به دلایلی مشخص از طریق فیفا برگزار می شود، از همین رو باید امسال هم منتظر این دیدار های دوستانه در زمان پیش رو باشیم. درسته که سال گذشته به دلیل شیوع و فراگیری بیماری کرونا این سری مسابقات با تعویق هایی همراه شد، اما بر اساس شواهد امسال یعنی در سال 2021 فیفا دی ها با وجود بیماری کرونا به طوری دقیق برگزار و اجرا خواهند شد. پس اگر به این دیدار ها علاقه دارید با ما همراه باشید و جدید ترین اخبار در ارتباط با فیفا دی را ما بخوانید.

سوالات متداول

سوالات متداول

تفاوت فیفا دی با باقی رقابت های فوتبال چیست؟

این سری دیدار ها تماما دوستانه می باشد.

باشگاه ها برای فیفا دی موظف اند چند روز زودتر بازیکنان را مرخص کنند؟

48 ساعت قبل از مسابقات.

چرا این رقابت های دوستانه با وجود مخالفت های فراوان همچنان برگزار می شود؟

زیرا فیفا توسط این دیدار ها درآمد خوبی کسب می کند.

فیفا دی 2021 کی برگزار می شود؟

تاریخ برگزاری این سری مسابقات در سال 2021 همچنان مشخص نیست.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *